För en gångs
skull uppmärksammades i viss mån en omröstning i EU-parlamentet under dess
marssession. Det hade föreslagits något som kunde tolkas som ett förbud mot
pornografi i tryckta och digitala medier inom EU. I ett betänkande från
kvinnoutskottet om avskaffande av könsstereotyper i EU (A7-0401/2012- ett eget
initiativ av EU-parlamentet, alltså bara ett tyckande) föreslogs följande
skrivning i punkt 17: ”Europaparlamentet
uppmanar EU och dess medlemsstater att verkligen agera utifrån sin resolution
av den 16 september 1997 om diskriminering av kvinnor i reklam, som krävde ett
förbud av all form av pornografi i medier och av reklam för sexturism.”
Den andra delen som börjar med ”som krävde...” röstades dock ned på
sessionen. Efter kritiken från omvärlden verkar de flesta grupperna ha släppt
det textförslaget. Tryckfrihetsfrågor tillhör medlemsländernas
lagstiftningsområde och EU-parlamentet har inte med detta att göra.
Ett typexempel på hur
EU-parlamentet vill tycka till om allt
Dock, betänkandet om avskaffande
av könsstereotyper i EU är en intressant del av en debatt om vad EU och
särskilt EU-kommissionen och EU-parlamentet skall syssla med. EU skall som bas
ägna sig åt de fyra friheterna – fri röstlighet för personer, varor, kapital
och tjänster. Enbart i detta tolkas oerhört mycket. Sedan tillkommer frågan om
EU som värderingsunion. I denna värderingsunion öppnas än mer för att EU skall
syssla med allt.
EU-parlamentariker
som sitter de utskott som inte är särskilt involverade i EU:s
lagstiftningsfrågor har alldeles för lite att göra. Med Lissabonfördragets
antagande gav EU-parlamentarikerna sig själva mer pengar till att anställa
personal därför att de blivit än mer "viktiga och upptagna"
politiker. Att EU-parlamentet är valt med ett mycket lägre valdeltagande (43%)
än alla andra valda församlingar på samtliga olika nivåer i samtliga
medlemsländer och därmed har ett mycket svagt politiskt mandat att förse sig
med politiskt makt på de andras bekostnad talas det inte om.
Något måste
undersysselsatta EU-parlamentariker göra med sin tid. I princip handlar det då
att sitta och spåna hej vilt om saker som EU skulle kunna lägga sig i och
dränera medlemsländerna än mer på politisk makt, men också faktiskt om att lägga
sig i medborgarnas vardag än mer.
Kulturutskottet och utrikesutskottet – vem skulle
sakna dem?
Som till exempel
2008 föreslog EU-parlamentets kulturutskott att man skulle registrera och
kontrollera alla bloggare på nätet (Mikkobetänkandet A6-0303/2008).
EU-kommissionen
föreslog 2010 ”inrättande av Europeiska
unionens insats för det europeiska kulturarvsmärket”. EU-parlamentets
kulturutskott blev givetvis mycket entusiastiska och motiverade idén med att
det är ett led i strävan att ge medborgarna i EU-länderna en europeisk
identitet och därmed öka det låga valdeltagandet i EU-parlamentsvalen (Paliadelibetänkandet
A7-0311/2010). Det finns redan kulturarvsmärken såväl nationellt som i Förenta
Nationerna. Men att EU nu också skall ha det kostar 650 000 euro i EU:s budget för
åren 2012-2013.
EU-parlamentet
utskott för utrikesfrågor är ett annat exempel på ett utskott som är ständigt i
arbete för att fundera över hur EU skall styra över utrikes-, säkerhets- och
försvarspolitiken. I utskottet vimlar det av före detta premiärministrar och före
detta utrikesministrar. Men det är bara tyckanden de producerar.
EU-parlamentets antagna rapporter i utrikesfrågor finns alltid på dagordningen
på utrikesministermötena i ministerrådet. Men de brukar bara stämpla in att de
fått dem och aldrig ens diskutera dem.
Det finns gott om
andra exempel på förslag för att utöka EU:s verksamhet inom nuvarande politiska
ram, som till exempel när EU-parlamentet på jordbruksutskottets förslag, har uttalat
att biodling skall inkorporeras som bidragsberättigat i den gemensamma
jordbrukspolitiken (resolution B5-0410/2003, antagen 2003-10-09).
Finns ingen gräns för EU-centralisering
EU-parlamentet i
dess helhet är otroliga politiska besserwissers, till exempel när de önskar
reglera idrotten som skolämne i hela EU (Schmittbetänkandet A6-0415/2007).
Man kan göra en
välvillig tolkning av EU-parlamentets alla uttalanden som att det bara är
viljeuttryck och att de vill alla människor väl. Men problemet är att det finns
inte reglerat någon gräns för hur långt EU:s politiska övertagande skall gå.
Tvärtom har för varje nytt EU-fördrag allt fler politiska områden
centraliserats till EU.
Just denna vilja
av EU-institutioner att ständigt arbeta för att centralisera politiskt
beslutsfattande till EU-nivån finns givetvis också i EU-kommissionen. Där är
det till och med ännu farligare, ty EU-kommissionen har reell förslagsmakt och
styr den politiska agendan.
Krav måste
ställas på att det i EU:s fördrag sätts en gräns för hur långt EU:s makt skall
sträcka sig in i medlemsländerna. EU-kommissionen och EU-parlamentet vill inte
endast ha en federal EU-stat, ty de vill inte indela i beslutsnivåer i denna
stat. Snarare vill dessa EU-institutioner att EU skall vara en hårt
centraliserad enhetsstat, i alla fall om man skall döma av alla de förslag de
lägger om att EU skall styra i högt och lågt.
Jan Å Johansson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar